MP CMS - System Zarządzania Treścią

Prostota obsługi, wielkie możliwości

AUTORYZACJA!
Dostęp do instrukcji oraz poradników tylko po zalogowaniu. Jeśli jesteś naszym Klientem i nie masz jeszcze dostępu, skontaktuj się z Administratorem.
A A A

W dziale tym znajdą Państwo najczęściej poruszane pytania dotyczące funkcjonowania MP CMS oraz zagadnień ogólnych. Odpowiedzi moga być przydatne także dla osób które miały już styczność z formami, blogami czy stronami internetowymi.

Zagadnienia Ogólne

MP CMS jest to autorski System Zarządzania Treścią (ang. CMS - Content Menegment System). Jest to prosty w obsłudze, przyjazny wyszukiwarkom i szybki w działaniu skrypt przeznaczony do prowadzenia zarówno prostych wizytówek firmowych jak i rozbudowanych serwisów lub portali.

Zalety:

  • Szybki i wydajny - nie generuje dużej ilości zapytań co bazy jak Wordpress czy Joomla
  • Konfigurowalny pod SEO (meta tagi, słowa kluczowe, wyszukiwarka, sitemap)
  • Unikalny robiony na zamówienie szablon responsywny* w cenie
  • Możliwe wykorzystanie jako: wizytówka, strona firmowa, blog, portal, oferta sklepu
  • Możliwość stworzenia dowolnego nietypowego modułu na zamówienie
  • Zarządzany przez dowolną ilość administratorów na wielu płaszczyznach
  • Krótkie kody pozwalające w treści zakładki / widgetu wywołać określone elementy
  • Darmowe wsparcie przez minimum 12 miesięcy lub na czas umowy

* za responsywność może być dopłata zgodnie z cennikiem

Standardowe składniki i funkcje

  • Zarządzanie stronami (wedle potrzeb jako strona z treścią, posty na blogu, galeria, kontakt, oferta etc)
  • Zarządzanie kategoriami stron - przypisywanie stron do ich grup (aktualności, blog, oferty, produkty)
  • Zarządzanie nawigacjami (menu) nawet do 3 poziomu zagnieżdżenia
  • Zarządzanie plikami (menedżer plików z multimediami (zdjęcia, pliki pdf, inne pliki)
  • Zarządzanie prostymi pokazami slajdów (zdjęcia, tekst, linki)
  • Zarządzanie galeriami , albumami, zdjęciami oraz ich konfiguracja w tym ustawienia prywatności
  • Zarządzanie komentarzami (lub opiniami) na całej stronie www
  • Zarządzanie modułami i widgetami gotowymi oraz możliwość tworzenia własnych (php, html)
  • Zarządzanie użytkownikami oraz ich uprawnieniami *
  • Zarządzanie i konfiguracja strony, danych kontaktowych i formularzy, Google Analitics oraz Facebook
  • Zarządzanie rejestracją oraz dostępem

* wersja PRO

Systemy CMS dzielimy na te z otwartym kodem (Open Source - OS) lub na autorskie z kodem najczęściej zamkniętym. Oba typy mają swoich zwolenników oraz przeciwników zarówno wśród odbiorców (Klientów) jak i programistów. My swoim Klientom oferujemy system autorski czyli zamknięty, tworzony przez wiele lat przez nas, przez nas udoskonalany oraz rozwijany na podstawie opinii zbieranych przez użytkowników. Dzięki temu jesteśmy w stanie szybko rozbudować go o nietypowe rozwiązania oraz w pełni dostosować do potrzeb Klienta.

Każda strona zrobiona w oparciu o MP CMS opatrzona jest licencją. Warunki użytkowania strony www / serwisu, są zawsze spisane w umowie pomiędzy twórcą systemu czyli Medyńscy Projektowanie a Klientem (zamawiającym), który jest użytkownikiem MP CMS. Elementem umowy na stworzenie strony www jest umowa licencyjna która zabezpiecza interesy zarówno twórcy systemu jak i jego użytkownika.

Podstawowymi założeniami umowy licencyjnej, jeśli nie stanowi inaczej jej treść, są:

  • wykorzystanie jednego Panelu Administracyjnego dla jednej strony www
  • zabezpieczenie kodu PHP z wyjątkiem bibliotek i szablonu w celach gwarancyjnych i licencyjnych
  • zapewnienie 12 lub 24 miesięcznego wsparcia technicznego (aktualizacja, gwarancja)

Licencja oraz niejawność kodu PHP oznaczają możliwość jego ukrycia przed wglądem osób trzecich, które mogłyby go niechcący uszkodzić (próba edycji jądra systemu zakończona uszkodzeniem strony) lub wykorzystać w innych celach (na przykład osiągnięciu korzyści majątkowej wynikającej z odsprzedaży plików MP CMS).

Przykładowe pytania

Czemu ukrywacie Państwo kod przed wglądem osób trzecich?

Nie ukrywamy całego kodu strony, a tylko ten odpowiedzialny za kluczowe niezmienne dla każdego Klienta funkcje. Podobnie jak w innych branżach dajemy gwarancje na swój produkt. W przypadku gdy kupicie Państwo i nowy telewizor czy smartfon i zechcecie go otworzyć samemu lub oddać "Kowalskiemu" do zlutowania, utracicie gwarancje. Jeśli się zepsuł należy oddać go do autoryzowanego serwisu. Podobnie wygląda kwestia CMS - z tym że w przypadku skryptu nie ma możliwości założenia naklejki (plomby), a jedynym zabezpieczeniem jest umowa licencyjna oraz zabezpieczenie elementów których i tak nie maja Państwo potrzeby edytować.

Czy kodowanie strony uniemożliwia mi jej edycje?

Nie. Zabezpieczenie kodu źródłowego strony (php) w żaden sposób nie wpływa na możliwości zarządzania stroną. Wszystko co daje właścicielowi  Panel Administracyjny, można wykorzystywać - to tak jak zwykły program komputerowy w stylu Paint czy Word - używa go Pani jak chce w konkretnych celach ale nie ma Pani wgląd w tysiące linijek kodu odpowiedzialnego za jego używanie. Nie zmienia to jednak faktu że odpowiedzialne za wygląd szablonu pliki są dla właściciela strony dostępne przez co osoba wykwalifikowana może je edytować w przyszłości.

Co jeśli potrzebny będzie dostęp do kodu źródłowego?

Nie będzie. Czasem słyszymy że firma pozycjonująca tego wymaga. Nie jest to do końca prawdą. Jeśli panel w CMS daje możliwości edycji treści, tagów, atrybutów na wielu płaszczyznach to dostęp do ftp czy wgląd do kodu źródłowego firmie pozycjonującej nie jest potrzebny. Jeśli zaś okazuje się że jakaś firma zewnętrzna oczekuje drobnej zmiany w strukturze CMS, podejmujemy się takiej zmiany nieodpłatnie.

Zdarza się że firma pozycjonująca ma swój określony sposób pracy przy stronie www  czy nawet oczekiwania co do budowy strony www. Dlatego też w fazie projektu (jeśli ta firma jest już przez Klienta wybrana) lub po jego zakończeniu staramy się przejąć ewentualne prace przy przebudowie strony www z wniosku firmy pozycjonującej. Założeniem CMSa jest prostota budowy. Nasz CMS umożliwia pod względem SEO:

  • generowanie sitemap.xml w oparciu o zakładki oraz tagi,
  • definiować meta opisy (description) , title czy słowa kluczowe (keywords)
  • zmienianie zawartość zakładek i modułów (zawartość html)
  • tworzenie przyjaznych linków (furl)
  • generowanie dziesiątek dodatkowych zakładek w oparciu o tagi

Aby dokonać więc większości prac przy stronie www wystarczy założenie pracownikowi takiej firmy konta administratora co licencja dopuszcza. Prosze jednak pamiętać że uszkodzenie kodu html zakładki czy uszkodzenie formatowania tekstu wyłączone jest z naszej ingerencji gwarancyjnej.

Niemniej mogą zdarzyć się prośby nietypowe by dokonać zmiany h2 na h3 w jakimś nieedytowalnym miejscu CMSa i wtedy dokonujemy takich zmian nieodpłatnie przez cały okres gwarancyjny lub jeśli  jest on krótszy niż 24 miesiące to przez okres 2 lat.

Proszę rozważyć że jeśli firma pozycjonująca nie chce współpracować z autorem CMSa i żąda dostępu do ftp w celu dokonania zmian lub chęci wgrania "czegoś" na konto hostingowe - może nie mieć czystych intencji zarówno względem stosowanych technik pozycjonowania jak i względem samego CMS'a. Często bowiem osoby pozycjonujące pozwalają sobie tworzyć mapę linków do innych prowadzonych przez siebie projektów, ingerować w treść ukrywając w niej niewidoczne gołym okiem słowa kluczowe czy instalować na serwerze zakazane skrypty/boty co prowadzić może nawet do zablokowania strony przez Google.  Więcej na temat zabronionych technik pozycjonowania na naszym blogu: http://projekty-www.com/negatywne-skutki-czarnego-seo  

Cena może się wahać od 1300 zł (prosta nieresponsywna wizytówka firmowa) do najczęściej 4000-5000 zł za bardziej rozbudowane serwisy wykorzystujące nietypowe rozwiązania gdzie duża część narzędzi jest tworzona lub rozbudowywana na potrzeby danego Klienta.

Czynnikami wpływającymi na cenę wdrożenia jest także wygląd strony. Przy prostszych stronach i nieskomplikowanym szablonie prace nad wyglądem mogą trwać kilka dni i koszt za całość prac wtedy wyniesie 1300 zł. Natomiast przy rozbudowanym serwisie sam szablon może być tworzony przez 2-3 tyg co wpłynie istotnie na cenę końcową strony www.

Jako że nie da się rozdzielić czasem w droższych realizacjach ceny projektu graficznego od wdrożenia dedykowanych funkcji dlatego zawsze podajemy cenę globalna za projekt bez rozbijania jej na poszczególne elementy - wyjątkiem są dodatkowe moduły płatne tworzone (konfigurowane) pod konkretnego Klienta.

Przyjmuje się że średni koszt realizacji prostej wizytówki firmowej w stylu http://rutkowska.org/index czy http://prometowka.pl/index zamyka się w 1500 zł brutto.

Rozbudowane wizualnie lub funkcyjnie serwisy w stylu http://takemytrip.pl/index  czy http://tipi.com.pl/index mogą ten koszt przekroczyć nawet kilkukrotnie.


Tak.

Każda realizacja wykorzystująca MP CMS opatrzona jest gwarancją. W zależności od typu wdrożenia oraz tworzonych dla danego Klienta funkcji dedykowanych (na zamówienie) okres gwarancyjny może trwać 12 miesięcy, 24 miesiące lub inny spisany w umowie okres czasu. Gwarancja daje pewność naszemu Klientowi że w przypadku wstąpienia komplikacji zapewnimy Mu odpowiednie wsparcie techniczne za produkt który zakupił.

W trakcie okresu gwarancyjnego bez pobierania dodatkowej opłaty

  • prze-konfigurujemy CMS jeśli zmieni się konfiguracja konta hostingowego (wersja php czy mysql)
  • zaktualizujemy CMS w przypadku wykrycia usterki lub wad w działaniu
  • zaktualizujemy zoptymalizowane fragmenty kodu niezbędne w poprawnym działaniu CMS'a

Gwarancja nie obejmuje jednak opieki nad stroną, zarządzania nią , obrabiania zdjęć czy innych grafik ani usuwania błędów wynikłych z niepoprawnego jej użytkowania przez Klienta. W przypadku gdy Klient edytując coś poprzez Panel Administracyjny uszkodzi np  treść zakładki (np usunie tabelkę w cenniku, popsuje listę punktową, usunie jakieś zdjęcie z galerii) w przypadku naszej ingerencji pobrana zostanie opłata zgodna z cennikiem.

Wyłączona z jednorazowych opłat w takim wypadku jest wykupiona stała opieka nad stroną w ramach której pomagamy Klientowi lub go wyręczamy w zarządzaniu treścią, obróbce materiałów graficznych, zarządzaniu serwisem.

Warunkiem utrzymania okresu gwarancyjnego jest przestrzeganie przez naszego Klienta kilku zasad związanych z użytkowaniem MP CMS

  • Wszelkie zmiany w kodzie źródłowym CMS'a wykonuje tylko i wyłącznie autor systemu (Firma Medyńscy Projektowanie) - nie robi tego sam Klient lub wyznaczona przez niego osoba. Ograniczenie to nie dotyczy ewentualnych zmian w plikach szablonu - jednak autor systemu nie ponosi odpowiedzialności za jego błędną / niepoprawną edycję.
  • Klient nie udostępnia osobom trzecim ani nie odsprzedaje kodu źródłowego skryptu MP CMS. Próba uruchomienia MP CMS równolegle na innym koncie hostingowym skutkować może zdalnym zablokowaniem wszystkich serwisów www używających tego samego numeru licencyjnego. Firma Medyńscy Projektowanie zastrzega sobie tym samym możliwość weryfikacji czy dana wersja aplikacji MP CMS nie zostaje wywołana na innej nie objętej licencją domenie.
  • MP CMS powinien być jedyną aplikacją webową umieszczoną na koncie hostingowym lub też inne aplikacje powinny być na bierząco aktualizowane i audytowane pod względem bezpieczeństwa. Gwarancja na MP CMS nie uwzględnia bowiem naszej bezpłatnej ingerencji w przypadku gdy MP CMS padnie atakiem bota, złośliwego oprogramowania z powodu luk w bezpieczeństwie innych aplikacji których używa Klient. Klient zobowiązany jest także używać z należytą ostrożnością klientów FTP (np. Filezilla), nie używać programów narażonych na ataki (Total Comander) oraz co ważniejsze nie zapamiętywać w nich haseł do kont ftp.

Tak - w okresie gwarancyjnym.

Wszelkie aktualizacje MP CMS mające na celu optymalizacje działania skryptu, naprawę odkrytych w trakcie jego użytkowania błędów oraz aktualizacja zabezpieczeń wykonywane są darmowo przez cały okres gwarancyjny czyli 12, 24 czy 36 miesięcy.

Aktualizacją MP CMS nie jest aktualizacja treści, tworzenie nowych lub przebudowa istniejących już modułów, widgetów lub szablonu które działają prawidłowo a Klient oczekuje tylko ich rozbudowę czy poprawę wyglądu.

Podobnie jak w przypadku programów komputerowych aktualizacje poza gwarancyjne są płatne. Koszt zakupu pakietu aktualizacyjnego po okresie gwarancyjnym zależny jest od budowy wersji zakupionej pierwotnie oraz od budowy wersji aktualnej na dzień zakupu pakietu i wynosić może od 200 zł do 800 zł brutto.

Opcją niezależną od gwarancji jest opieka programistyczna przez dowolny wskazany w dodatkowej umowie okres czasu. Prace informatyczne obejmują wszystkie prace w określonym miesięcznym wymiarze np 1,2,4 godziny w miesiącu. W ramach tych prac nie przekraczając ustalonego limitu, klient może zlecić nam prace m.in.: aktualizacja treści, obróbka plików graficznych, drobne przebudowy zakładek, pisanie funkcji i modułów i inne. Opłata z tego tytułu jest zryczałtowana i jest płatna niezależnie od tego czy w danym miesiącu Klient miał jakieś zlecenie w danym miesiącu.

Tak.

Często się zdarza że Klient wraca do nas po roku czy innym okresie i prosi o przebudowę serwisu. Najczęściej są to zmiany w wyglądzie (przebudowa szablonu) ale zdarza się też dokupienie jakiegoś modułu którego potrzeba użytkowania została zauważona dopiero po jakimś czasie funkcjonowania serwisu internetowego.

Bazując na doświadczeniu z tego typu rozbudowami możemy podzielić je na 3 typy:

  • Aktualizacja MP CMS z wersji niższej do wyższej ( Standard -> Pro)  - np żeby obsługiwać dwujęzyczność czy też móc nadawać uprawnienia
  • Konfiguracja lub budowa od zera jakiegoś modułu / funkcji / widgetu
  • Zmiana w wyglądzie, przebudowa układu, zmiany w szablonie lub projekt nowego szablonu

W związku z ograniczeniami wynikającymi z licencji oraz gwarancji, przez okres jej trwania sugerujemy o skorzystanie z naszej pomocy w przypadku rozbudowy strony www. Po okresie gwarancyjnym Klient sam może zdecydować czy będzie korzystał nadal z naszych usług czy też nawiąże współpracę z inną firmą, która podejmie się rozbudowy /  przebudowy szablonu lub innych jawnych elementów systemu.

Tekst w przygotowaniu

Kategorie Stron

Kategorie można przyrównać do segregatorów lub teczek w których Administrator umieszcza powiązane tematycznie Strony z treścią.. Każda Kategoria może posiadać inne strony, lub też Strony mogą zostać przypisane do więcej niż jednej Kategorii.

Po utworzeniu Kategorii należy ustalić jej układ oraz sposób prezentowania w niej stron, a następnie dać internautom dostęp do Kategorii poprzez adres internetowy np umieszczony w Menu Strony. Po wejściu w daną Kategorię, internauta zobaczy wszystkie strony które zostały w niej umieszczone. W zależności od ustawień wyglądu kategorii, może ona prezentować tylko tytuły stron jak i skrócone opisy i zdjęcia.

Kategorie są strukturą przydatną w przypadku gdy administrator chce za pomocą jednej zakładki dać internautom dostęp do stron o zbliżonej treści lub funkcji jak aktualności, porady, blogi, galerie, portfolia. Dzięki temu internauta wchodząc w kategorię ma dostęp do wszystkich tych stron.

W prostych stronach firmowych kategorii używa się najczęściej w celu zaprezentowania aktualności lub portfolia.

Aby kategoria prezentowała treści związane ze stronami, należy je dodać podczas tworzenia Stron. Jeśli Strona ma zostać umieszczona w Kategorii radzimy uzupełnić podczas tworzenia strony w zakładce Zarządzanie Stronami takie informacje jak Fragment, Tagi, Obraz, Banner, Multimedia.
Więcej na temat Kategorii oraz ich przykłady w sekcji Zarządzanie Kategoriami

Nie.

Nie nie trzeba dodawać każdej strony do Kategorii. Nie ma sensu żeby strony w stylu oferta firmy, kontakt i cennik znajdowały się w kategorii. Jest to opcja rozbudowująca funkcjonalność CMS'a i radzimy ją wykorzystywać tylko w przypadkach gdy Administrator chce zaprezentować większą ilość Stron w jednej zakładce według tego samego szablonu i układu np: aktualności, artykuły, porady, wpisy na blogu.

Zamiast podawać internautom linki do każdej ze stron poprzez menu górne / boczne do 5-10 artykułów, można umieścić je w kategorii i dostęp do nich będzie za pomocą jednego linku Przykład | Przykład

Tak.

Kategoria widoczna tylko dla zalogowanych Użytkowników (oraz analogicznie dla Administratorów) jest automatycznie zablokowana przed wglądem pozostałych odbiorców. Należy wziąć pod uwagę że zarówno Kategorie jak i Strony mają swoje niezależne opcje dostępu, jednak jeśli Storna znajduje się w kategorii, to dziedziczy ograniczenie Kategorii.

Widok Kategorii oczyma Gościa

  • Kategoria publiczna + Strony publiczna - zakładka Kategorii dostępna + Strona widoczna
  • Kategoria publiczna + Strona prywatna - zakładka Kategorii dostępna + Strona ukryta
  • Kategoria publiczna + Strona dla użytkownika - zakładka Kategorii dostępna + Strona ukryta
  • Kategoria użytkownika + Strona publiczna / prywatna// użytkownika - niezalogowani cofnięci na stronę główną

Widok Kategorii oczyma zalogowanego

  • Kategoria publiczna + Strony publiczna - zakładka Kategorii dostępna + Strona widoczna
  • Kategoria publiczna + Strona prywatna - zakładka Kategorii dostępna + Strona ukryta
  • Kategoria publiczna + Strona dla użytkownika - zakładka Kategorii dostępna + Strona widoczna
  • Kategoria użytkownika + Strona publiczna / użytkownika - zakładka Kategorii dostępna + Strona widoczna
  • Kategoria użytkownika + Strona prywatna - zakładka Kategorii dostępna + Strona ukryta

Należy jednak pamiętać że ustawienie dostępu dla kategorii, to nie tylko dostęp do samej Kategorii ale także dziedziczenie ograniczeń przez Strony w nich umieszczone. Jeśli więc ograniczymy dostęp niezalogowanym do Kategorii, wgląd w strony w niej umieszczone będzie także niemożliwy dla tych odbiorców co prezentuje specyfikacja poniżej.

Dostępność Strony linkiem bezpośrednim oczyma Gościa

  • Strona publiczna w Kategorii publicznej - jest dostęp
  • Strona prywatna w Kategorii publicznej - jest dostęp
  • Strona dla użytkownika w Kategorii publicznej - brak dostępu (wymagane zalogowanie)
  • Strona publiczna w Kategorii użytkownika - niezalogowani cofnięci na stronę główną
  • Strona prywatna w Kategorii użytkownika - niezalogowani cofnięci na stronę główną
  • Strona dla użytkownika w Kategorii użytkownika - niezalogowani cofnięci na stronę główną

Dostępność Strony linkiem bezpośrednim oczyma zalogowanego

  • Strona publiczna w Kategorii publicznej - jest dostęp
  • Strona prywatna w Kategorii publicznej - jest dostęp
  • Strona dla użytkownika w Kategorii publicznej - jest dostęp
  • Strona publiczna w Kategorii Użytkownika - jest dostęp
  • Strona prywatna w Kategorii Użytkownika - jest dostęp
  • Strona dla użytkownika w kategorii użytkownika - jest dostęp
Jeśli Stronie zostanie przypisany obsługiwany poziom dostępu ale zostanie ona umieszczona w Kategorii o wyższym poziomie ograniczeń dostępu, wyświetlenie treści Strony będzie wymagało zalogowania.
Strony prywatne mają poziom dostępu do nich na równi z publicznym z tym że nie wyświetlają się w Kategoriach i innych miejscach serwisu jak strony z wyższym poziomem ograniczeń. Można powiedzieć że strona prywatna jest dostępna ale niewidoczna dla osób które nie znają do niej linku.
Strona prywatna umieszczona w Kategorii innej niż publicznej podlega jej ograniczeniom

Tak.

Jest to przydatne jeśli chcą Państwo wykorzystać kategorie do budowy Portfolio - gdzie jedna Strona zaprezentuje treści tematycznie odpowiadające innym kategoriom. Aby umieścić Stronę w kilku kategoriach należy najpierw określić jej Kategorię główną, której dostęp będzie dziedziczony w innych kategoriach a następnie wybrać dowolną ilość pozostałych Kategorii.

Jeśli dana Strona znajduje się w więcej niż jednej Kategorii a jest dla danej Strony włączona widoczność informacji (między innymi data dodania, ilość wyświetleń, kategorie), to wszystkie Kategorie z dostępem dla czytelnika o danym poziomie dostępu zostaną wymienione Przykład.

Nie ma możliwości wybrania która spośród kilku kategorii zostanie tu wyświetlona.
Strona może znajdować się w kilku kategoriach jednak należy wziąć poprawkę na dostęp do tych Kategorii. Jeśli główna Kategoria będzie miała dostęp inny niż Publiczny to Strona umieszczona w w dodatkowych Kategoriach mających dostęp publiczny nie wyświetli się z powodów bezpieczeństwa i prywatności. Aby Strona wyświetliła się we wszystkich kategoriach, muszą posiadać one ten sam poziom dostępu.

Tak.

Każda utworzona lub nowo tworzona Kategoria może zostać w każdej chwili dostosowana wizualnie. Administrator ma wpływ na ułożenie multimediów względem tekstu, na ilość pokazywanego tekstu (Pole Fragment z zakładki Zarządzania Stroną), na widoczność informacji o stronach, obrazka, opcji społecznościowych, czy przycisku "czytaj".

Dodatkowo każda Kategoria może zostać opatrzona jednym z kilku dostępnych układów szablonów- 1 kolumnowy, 2 kolumnowy, 4, kolumnowy, Blogowy.

Zmianie ulegają widoczności elementów i ich ułożenie - nie można zmieniać rozmiaru czcionek, kolorystyki, elementów graficznych.
Więcej na temat Szablonów i dostosowania wyglądu kategorii + Przykłady w Sekcji Zarządzanie Kategoriami

Nie.

Ustawienia widoczności elementów Stron dla całej Kategorii są takie same. Czyli jeśli Administrator chce ukryć zdjęcia czy pokazać przycisk czytaj - zmiana zastosuje się przy każdej Stronie w podglądzie danej Kategorii.

Jedyne różnorodność w obrębie kategorii może wynikać z braku zdefiniowanego dla którejś ze Stron Obrazu, lub tez jeśli zamiast Obrazu lub Bannera, strony będą miały zdefiniowane różne typy elementów wizualnych jak Slider, Galeria, Karuzela.

Cała Kategoria wykorzystuje ten sam układ w obrębie którego nie można ustawić dla jednej ze Stron zdjęcia z prawej, a dla innej z lewej. Strony można różnić się tylko typem elementu multimedialnego. Na podanym przykładzie jedna Strona posiada miniatury, druga pokaz slajdów a trzecia duże zdjęcia. Niemniej układ względem tekstu, widoczność przycisku "czytaj" czy informacji z datą jest niezmienna dla każdej ze Stron. Przykład

Strona nie wyświetla się w Kategorii do której została dodana w trzech przypadkach.

  1. Strona jest wyłączona (odpowiednik projektu) czyli jej Status ustawiony w w zakładce Zarządzaniu Stronami >> Treść i Ustawienia Podstawowe jest ustawiony na Strona Nieaktywna.
  2. Strona ma zdefiniowany indywidualny czas rozpoczęcia i /lub zakończenia publikacji w sekcji Wyświetlaj od i Wyświetlaj do w zakładce Zarządzaniu Stronami >> Treść i Ustawienia Podstawowe przez co data publikacji mogła jeszcze nie nadejść, lub z powodu upłynięcia terminu Strona uznana została za archiwalną.
  3. Strona dodana do Kategorii ma swoje własne ustawienia dostępu. Czyli strona z dostępem dla użytkownika nie wyświetli się w Kategorii publicznej osobom niezalogowanym, natomiast Strona z dostępem Administratora nie wyświetli się w Kategorii publicznej/użytkownika tym grupom odbiorców.
Proszę sprawdzić czy poziom dostępu do Kategorii nie jest wyższy niż wymagany poziom dostępu do Strony w niej umieszczonej.

Jeśli strona już istniała i była dostępna przed dodaniem jej do Kategorii, proszę sprawdzić czy Kategoria nie ma ograniczeń dostępu. Jeśli Strona publiczna została umieszczona w Kategorii dla użytkownika - niezalogowani internauci po wejściu w daną Stronę (zakładkę) zostaną cofnięci na stronę główną serwisu. Analogicznie - jeśli Kategoria ma dostęp tylko dla Administratora to Strona będzie niedostępna dla gości i użytkowników - dostęp będzie tylko dla Administratorów.

Jeśli mimo wszystko Strona jest niedostępna proszę sprawdzić jej widoczność w Zarządzaniu Stronami >> Treść i Ustawienia Podstawowe >> Status - jeśli strona jest wyłączona - dostęp do niej ma Tylko Administrator. Strona (Nieaktywna) nie wyświetla się w Kategoriach, mapie strony oraz nie ma do niej dostępu linkiem bezpośrednim.

Może się zdarzyć że mimo nadania określonej kolejności stronom w Kategorii, realna kolejność będzie inna. Może to się zdarzyć w przypadku Kategorii typu 2 kolumny. Budowa tego szablonu ma zagwarantować idealne ułożenie Stron w przypadku gdy kontenery Stron byłyby różnej długości - np z powodu długości tytułu, tekstu lub wysokości zdjęć oraz w przypadku gdy zmienia się szerokość strony - responsywność. W takim wypadku skrypt samoistnie posortuje strony w taki sposób by wizualnie wyglądało to jak najkorzystniej ignorując ich kolejność zdefiniowaną przez użytkownika. Jak widać na przykładzie poniżej - wyjściowa kolejność Stron to 17, 21, 20, 22 (wynika z daty publikacji). Gdy zmniejszona zostaje szerokość Strony w widoku responsywnym i zmienia się ułożenie tekstu w każdym kontenerze - w momencie gdy kontener 17 i 20 wydłużają się o wysokość napisu "Czytaj więcej", reszta kontenerów układa się płynnie w taki sposób by próbować wyrównać dolną krawędź - w tym wypadku naprzemiennie (dłuższy - krótszy, krótszy - dłuższy).

Przykład działania biblioteki Isotope: 1 | 2 | 3

Niektóre CMSy umożliwiają tworzenie linków w postaci domena.pl/[naza kategorii]/[link do zakładki] na przykład Wordpress lub Joomla. W przypadku MP CMS zrezygnowaliśmy z takiego rozwiązania z kilku powodów.

Po pierwsze MP CMS umożliwia przypisanie jednej strony do większej ilości Kategorii. Oznaczałoby to że:

  • Dostęp do danej podstrony byłby możliwy za pomocą większej niż 1 ilości adresów www, co skutkowałoby jak w przypadku błędnie skonfigurowanego Wordpress'a dublowanie treści (Dupllicate Content)
  • Żeby uniknąć Duplicate Content link do podstrony powinien zawierać w przypadku kilku kategorii, tylko jedną (na przykład główną) Kategorię co wprowadzić mogłoby w błąd przeglądającego zasoby strony
  • Ręczne linkowanie do podstrony (w treści innej zakładki lub posta) wymagałoby podania prawidłowej Kategorii w linku - co jeśli kategoria zostałaby zmieniona na inną z biegiem czasu?

Po drugie MP CMS umożliwia przypisanie stron do ukrytych przed wglądem niepowołanych osób Kategorii (prawa dostępu Prywatne). Upublicznienie takiej kategorii w adresie www, mogłoby narazić inne przypisane do niej strony na odnalezienie przez internautów.

Z tego tez powodu celowo bez możliwości zmian MP CMS nie uwzględnia w adresie do podstrony Kategorii do której została ona przypisana.

Strony Treści

Tak.

Treść istniejącej lub nowo tworzonej zakładki / Strony, edytowana jest na dwa sposoby:

  • za pomocą edytora wizualnego TinyMCE którego wersja demonstracyjna znajduje się na stronie producenta pod adresem http://www.tinymce.com/tryit/basic.php.
  • za pomocą konsoli tekstowej i języka PHP

Jakkolwiek drugi sposób wymaga wiedzy z zakresu PHP i HTML czy SQL (jeśli treść zakładki ma wczytać jakiś element z bazy danych), to pierwszy sposób daje możliwość edycji prostych zakładek tekstowych na wzór edytora tekstowego z pakietu MS Office, Libre Office czy Open Office. Za pomocą tego narzędzia możliwe jest definiowanie akapitów, tworzenie linków, pogrubianie czy też tworzenie bardziej rozbudowanych struktur jak listy, kolorowanie tekstu, boksy, czy umieszczanie w treści obrazków.

Wszyscy mający więc wiedzę z zakresu edytorów tekstowych znanych z systemów Windows nie powinni mieć problemu ze zmianą treści. Oczywiście część tworzonych poprzez edytor TinyMCE struktur może wymagać znajomości HTML lub rozszerzonej wiedzy z zakresu formatowania tekstów, jednak nie jest to niezbędne. Zarządzanie treścią można podzielić więc na 3 stopnie zaawansowania:

Podstawowa wiedza umożliwia:

  • Tworzyć akapity i nagłówki
  • Pogrubiać tekst, pochylać, podkreślać czy kolorować
  • Zmieniać styl czcionki oraz jej rozmiar
  • Wyrównywać tekst (prawa, lewa, środek, justowanie)
  • Tworzenie list (numerowane i punktowe)
  • Tworzenie linków / odnośników

Rozszerzona wiedza umożliwia:

  • Umieszczanie w treści obrazków, pozycjonowanie ich względem tekstu (może wymagać wiedzy z zakresu programów graficznych w celu przycięcia i obróbki obrazków przed ich wykorzystaniem)
  • Umieszczanie w treści klikalnych (podlinkowanych) obrazków
  • Tworzenie list zagnieżdżonych - lista w punkcie innej listy
  • Tworzenie tabel, formatowanie tabel
  • Wykorzystywanie Krótkich Kodów (tworzenie elementów, stylizowanie elementów, wczytywanie galerii i albumów, zakładek (tabs))

Znajomość HTML umożliwia:

  • Nadawanie klas i atrybutów elementom i blokom
  • Tworzenie skomplikowanych elementów typu boksy i kontenery dzielące stronę (edytor nie umożliwia umieszczenia kontenera "div" w innym kontenerze "div"
  • Zarządzanie strukturą zakładki
  • Tworzenie rozbudowanych responsywnych tabel
  • Osadzanie w treści filmów (np z Youtube) czy postów z Facebook
  • Osadzanie Map Google czy innych elementów w ramkach
Ta zakładka którą właśnie Państwo czytacie teraz nie zostałaby stworzona bez rozszerzonej wiedzy z zakresu zarządzania tekstem oraz wiedzy z zakresu HTML. Innymi słowy Administrator który ma małe pojęcie na temat programów typu Word czy Writer oraz nie używał wcześniej tego typu edytorów wizualnych jak TinyMCE czy CKEditor, nie byłby w stanie utworzyć tak rozbudowanych struktur, rozwijanych zakładek, ajaxowych odnośników oraz zagnieżdżonych list.
Osoba nie znająca się na programach typu Word czy Writer może mieć problem nawet z edycją prostego tekstu i nie jest zalecane by samodzielnie edytowała treść zakładek. Może uszkodzić treść poprzez usunięcie linków, rozrzucenie elementów w treści, porozsuwanie obrazków czy wyłączenie list.
Za pomocą edytora wizualnego nie powinno się tworzyć formularzy i ich pól lub umieszczać skryptów javascript gdyż może to umożliwić włamanie się do wnętrza strony, bazy danych czy konta hostingowego.

Tak.

Podczas tworzenia nowej strony (lub modułu) wykorzystując standardowy typ danych (nie PHP) administrator korzysta z edytora wizualnego TinyMCE. Jednym z jego rozszerzeń jest edytor HTML dostępny poprzez ikonkę Kod Źródłowy <>. Za jej pomocą ma się dostęp do treści zakładki (lub modułu) w postaci prostego tekstowego edytora html a nie układu blokowego.

Dzięki temu osoba znająca sie na html, css, javascript może w szybki sposób modyfikować treść zakładek co w przypadku osób z dostatecznie zaawansowaną wiedzą pozwala tworzyć bardziej rozbudowane, ciekawsze i zaawansowane podstrony lub ich elementy.

Tak.

Każda nowo tworzona lub istniejąca zakładka może stać się galerią lub albumem. Przy wykorzystaniu przyjaznych kodów [shortcodes] mozna do każdej zakładki wczytać zdjęcia, albumy, galerie. W zależności od potrzeb zdjęcia mogą zostać wczytane za pomocą umieszczonego w nawiasach kwadratowych kodu zgodnie z wzorem [shortcode=ID] np

[*album=1] (bez * )

wczyta wszystkie zdjęcia z albumu o ID = 1,

Wyróżniamy następujące kombinacje shortcode związane ze zdjęciami i albumami:

  • image - np [*image=1], lub [*image=1,2,3] wczyta zdjęcie o ID 1 lub zdjęcia o ID 1,2 i 3.
  • album - np [*album=1] wczyta zdjęcia (w formie klikalnych miniatur) z albumu w ich oryginalnych proporcjach
  • album-fit - np [*album-fit=1] wczyta zdjęcia (w formie klikalnych miniatur) z albumu w ujednoliconym rozmiarze
  • album-slider - np [*album-slide=1] wczyta zdjęcia z danego albumu w postaci pokazu slajdów
  • gallery - np [*gallery=1] wczyta wszystkie albumy z danej galerii w formie klikalnych miniatur (oryginalne proporcje)
  • gallery-fit - np [*gallery-fit=1] wczyta wszystkie albumy z danej galerii w formie klikalnych miniatur (ujednolicony rozmiar)
  • gallery-album-slider - np [*gallery-album-slider=1] wczyta zdjęcia z danego albumu w formie slidera z miniaturami
  • carousel - np [*carousel=1] wczyta album w postaci karuzeli zdjęć
  • background-slider - np [*background-slider=1] wczyta album jako tło strony
    Ostatnia opcja wymaga dodatkowych klas dla szablonu wczytanych dla danej zakładki.

Nie ma ograniczeń co do ilości wczytanych elementów. Można wczytać wybrane albumy osobnymi kodami, jednak należy mieć na uwadze że każdy kod to jedno dodatkowe połączenie z bazą oraz nawet setki kilobajtów transferu przeznaczonego na prezentacje zdjęć użytkownikom strony. Z tego też powodu zdjęcia powinny być dobrze zoptymalizowane a ich ilość prezentowana w zakładce powinna być tak dobrana by nie spowolnić ładowania strony na wolniejszym łączu internetowym.

Przykłady wykorzystania kodów Kodów:
albumy domyślne albumy ujednolicone pokazy slajdów różne warianty

Tak.

Można to zrobić na zasadzie opisanej powyżej jeśli chcemy wczytać większą ilość zdjęć lub też wykorzystać menedżer obrazów wbudowany w edytor TinyMCE. Nie zawsze bowiem jest potrzeba wgrywania kilku zdjęć do albumu i prezentowania ich na stronie za pomocą krótkich kodów. Czasem administrator chciałby umieścić tylko jeden związany z treścią zakładki obrazek, logo partnerów, zdjęcie pracownika czy produktu.

W takim wypadku rozsądną alternatywą jest wgrywanie pojedynczych zdjęć poprzez menedżer plików i obrazów a następnie umieszczanie ich w wybranym miejscu w treści. Obrazy takie można w prosty sposób skalować, przesuwać czy stylizować za pomocą klas lub styli liniowych (dla osób bardziej zaawansowanych).

Umieszczenie obrazków przypomina wgrywanie ich do dokumentu tekstowego programem typu Word, dlatego większość użytkowników nie powinno mieć problemu z ich wykorzystywaniem.

Przykład

Tak.

Filmy z Youtube można umieścić w MP CMS w treści zakładki lub widgetu na dwa sposoby.

  1. Pierwszy i zarazem prostszy to automatycznie generująca się na podstawie linku do Youtube ramka (iframe), tworzona z wykorzystaniem przyjaznych kodów. Wystarczy w oknie edytora TinyMCE umieścić w żądanym miejscu  link do video pomiędzy tagami [youtube*]link[/youtube] (bez *). Po zapisaniu strony link zostanie zamieniony w responsywne okno z filmem osadzonym w ramce (iframe). Kod obsługuje linki w postaci:

    • http://youtube.com/v/ID
    • http://youtube.com/watch?v=ID
    • http://youtu.be/ID
    • http://youtube.com/embed/ID

    Gdzie ID to identyfikator filmu - np: pzpOG4w29Tg

  2. Drugi trudniejszy sposób to podczas tworzenia / edycji zakładki, przejście w tryb edycji źródła strony (przycisk "Pokaż źródło" w TinyMCE). Następnie w zadanym miejscu należy wkleić pobrany z serwisu Youtube film wraz z kodem html. Pełny kod dostępny jest kliknięciu pod filmem udostępnij >>  Umieść na stronie. Pobrany w ten sposób film posiada stałe domyślnie ustalone przez Youtube wymiary i aby film dostosować do szablonu responsywnego należy osadzić go w kontenerze DIV o klasie flex.

Drugi sposób wykorzystać mozna analogicznie do umieszczania filmów i postów z Facebook, Twitter czy Instagram.

Przykłady

Tak.

Każda ze Stron którymi Administrator zarządza w Panelu w zakładce Zarządzanie Stronami może mieć indywidualnie dobrany układ elementów, układ paneli / widgetów a nawet szablon.

Z tego też względu można podzielić fazę dostosowania wyglądu Strony (zakładki) na trzy etapy:

  1. Ustawienie szablonu odbywa się poprzez wybór typu strony w karcie Treść i Ustawienia Podstawowe podczas jej edycji / tworzenia. Typy Strony w obrębie całego serwisu www stosowane są głównie do wyboru wersji językowej. Jednak jeśli Klient ma takie życzenie, opcja ta może posłużyć do utworzenia tej samej wersji językowej jednak z wykorzystaniem różnych szablonów.
    Więcej na temat typów stron, szablonów i wersji językowych w sekcji : Ustawienia Podstawowe.
    Aby możliwe było przypisanie dla danego typu strony innego szablonu musi on zostać najpierw zaprojektowany co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Podczas procesu tworzenia dla Państwa Strony tworzymy jeden szablon ustawiony jako domyślny.
  2. W celu dostosowania widoczności takich elementów jak: informacje o stronach (data, kategoria, ilość wyświetleń strony), opcje społecznościowe, tagi związane ze stroną, tytuł Strony (zakładki), cienie w okół zdjęć umieszczonych w danej Stronie czy informacja o autorze Strony, wystarczy dostosować je w karcie Zarządzanie Stronami >> Ustawienia Dodatkowe.
    Domyślna widoczność tych elementów podczas tworzenia nowej strony może zostać skonfigurowana w zakładce Ustawienia >> Ustawienia Stron. Więcej o tej funkcji w dziale Pozostałe Funkcje
  3. W celu ustalenia widoczności kluczowych elementów serwisu dla danej Strony należy skorzystać z możliwości jakie daje karta Zarządzanie Stronami >> Układ i Aktywne Panele gdzie możliwe jest włączenie lub wyłączenie dla każdej ze Stron używanych na stronie Paneli i Modułów. Moduły i Panele ustalone podczas procesu tworzenia strony www tworzymy dla Państwa jednak jeśli chcą Państwo rozbudować swoja stronę www zawsze istnieje możliwość napisania nowych - niemniej wymaga to już znajomości programowania w językach html i php. Aby panel pojawił się w karcie wyboru paneli należy najpierw go utworzyć lub włączyć w Panelu Administracyjnym w zakładce Zarządzanie Treścią >> Panele.
    Przed zapisem nowo tworzonej strony, proszę się upewnić że włączone są te Panele na których Państwu zależy. Część modułów jak menu czy logo może być włączone domyślnie jednak jeśli dana zakładka ma akurat posiadać jakieś menu boczne które nie jest domyślnie włączone dla zakładek (gdyż strona posiada kilka typów menu zależnie od kategorii), trzeba dane menu włączyć.
    Jeśli dla danej Strony zapomną Państwo włączyć paneli, będzie ona posiadać tylko treść zakładki i stopkę (bez logotypu, menu, widgetów, formularzy itd) Przykład
    W przypadku stron wielojęzycznych gdzie moduły i panele tworzy się dla każdego języka osobno z odpowiednim tłumaczeniem (np menu strony) należy wybrać odpowiednie panele spośród wcześniej utworzonych Przykład

Tak.

Wszystkie Strony które zostaną usunięte z poziomu Zarządzania Stronami zostają umieszczone w koszu. Strony z kosza można przywrócić lub usunąć permanentnie.

Strona usunięta do kosza automatycznie otrzymuje status nieaktywna przez co nie ma do niej dostępu z poziomu gości i użytkowników. Strona traci też swój alias, który można przypisać innej stronie (zakładce) a jeśli nie zostanie przypisany będzie wskazywał stronę główną serwisu www

Strona przywrócona z kosza ma nadal status nieaktywna oraz nie posiada aliasu. Należy stronę aktywować oraz przywrócić jej ponownie link (alias)

Usunięcie strony z kosza oznacza:

  • Usunięcie strony z kosza oznacza że nie może już być przywrócona
  • Usunięcie strony z kosza skutkuje usunięciem wszystkich komentarzy z nią skojarzonych
  • Usunięcie strony z kosza skutkuje usunięciem wszelkich ocen z nią skojarzonych
  • usunięcie strony z kosza wymazuje wzmiankę o używanym przez nią aliasie z bazy danych
Strony usunięte podczas kasowania Kategorii nie mogą zostać przywrócone! Wraz z nimi kasowane są wszystkie komentarze i oceny.
Permanentne usunięcie strony (nieodwracalne) nie oznacza że w obrębie strony  usunięte zostaną wszystkie linki do danej strony (zakładki). W takim wypadku trzeba edytować ręcznie wszystkie linki w menu czy przeredagować treść pozostałych zakładek usuwając łącza do tej usuniętej.

Tak.

Strona może być ukryta przed osobami nieupoważnionymi na kilka sposobów - w zależności od efektu jaki chce się osiągnąć względem internauty.

  1. Strona może zostać umieszczona w Kategorii z ograniczonym dostępem (np dla użytkowników). Wtedy wszelkie próby wejścia w daną Stronę skończą się cofnięciem internauty niezalogowanego na stronę główną serwisu.

    Dostępność Strony przypisanej do Kategorii za pomocą linku bezpośredniego oczyma Gościa

    • Strona publiczna w Kategorii użytkownika - niezalogowani cofnięci na stronę główną
    • Strona prywatna w Kategorii użytkownika - niezalogowani cofnięci na stronę główną
    • Strona dla użytkownika w Kategorii użytkownika - niezalogowani cofnięci na stronę główną

    Dostępność Strony przypisanej do Kategorii za pomocą linku bezpośredniego oczyma zalogowanego

    • Strona publiczna w Kategorii Użytkownika - jest dostęp
    • Strona prywatna w Kategorii Użytkownika - jest dostęp ale strona niewidoczna w kategorii
    • Strona dla użytkownika w kategorii użytkownika - jest dostęp
    Efekt: osoba bez odpowiednich uprawień nie wie czy została cofnięta bo Strona nie istnieje czy po prostu nie ma uprawnień.
  2. Strona może sama w sobie posiadać ograniczenie dostępu wymuszające zalogowanie. Wtedy nie pojawi się w Kategorii ani w mapie strony. Niemniej osoba bez odpowiednich uprawnień znająca link będzie mogła daną zakładkę wyświetlić - nie zobaczy jednak treści Strony Przykład. Aby dało wyświetlić się zakładkę w ten sposób ograniczenie dostępu Kategorii nie może być tego samego lub wyższego poziomu niż ograniczenie samej Strony gdyż zaistnieje sytuacja z pkt. 1

    Dostępność Strony bez Kategorii linkiem bezpośrednim oczyma Gościa

    • Strona publiczna - jest dostęp + strona widnieje w wyszukiwarce w CMS
    • Strona dla użytkownika - brak dostępu + strona usunięta z wyszukiwarki w CMS
    • Strona dla administratora - brak dostępu + strona usunięta z wyszukiwarki w CMS

    Dostępność Strony bez Kategorii linkiem bezpośrednim oczyma zalogowanego

    • Strona publiczna - jest dostęp + strona widnieje w wyszukiwarce w CMS
    • Strona dla użytkownika - jest dostęp + strona widnieje w wyszukiwarce w CMS
    • Strona dla administratora - brak dostępu + strona usunięta z wyszukiwarki w CMS
    Efekt: osoba bez odpowiednich uprawnień wie że Strona istnieje i że musi się zalogować by zobaczyć treść.
  3. Strona może posiadać typ dostępu Prywatny. Strona prywatna nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania, mapie strony, kategoriach, jednak osoba znająca link do strony może wyświetlić całą jej zawartość niezależnie od tego czy jest zalogowana czy nie. Strona prywatna posiada taki sam poziom dostępu co strona publiczna z ta różnicą że w obrębie serwisu nie będzie możliwości jej zlokalizowania nawet przy użyciu mapy witryny oraz wyszukiwarki i tagów.

    Aby umożliwić dostęp do Strony prywatnej nie może znajdować się ona w Kategorii innej niż z dostępem takim do jakiej grupy odbiorców jest skierowana. Strona prywatna umieszczona w Kategorii się w niej nie wyświetli mimo że będzie do niej przypisana.

    Dostępność Strony:

    • Strona prywatna bez Kategorii - jest dostęp + strona usunięta z wyszukiwarki w CMS
    • Strona prywatna w Kategorii - dziedziny dostęp Kategorii + strona usunięta z wyszukiwarki w CMS
    Efekt: osoba znająca link bezpośredni do strony może wyświetlić stronę.
Jeśli strona znajduje się w Kategorii a Kategoria ta posiada poziom dostępu o poziom wyższy niż poziom uprawnień czytającego, do Strony takiej nie będzie dostępu. Więcej o dostępie w odpowiedzi na pkt 3 działu Kategorie Stron powyżej.

Nie.

W związku z faktem że MP CMS pozwala tworzyć wiele typów Stron - zależnie od potrzeb właściciela, umieszczanie automatyczne linków w nawigacji (jak ma to miejsce w prostych CMS'ach) byłoby nie praktyczne. Administrator sam decyduje którą Stronę (zakładkę) umieści w nawigacji i w jakiej kolejności.

Kreator Menu ma możliwość tworzenia linków nieklikalnych oraz odnośników do stron zewnętrznych. Więcej o tym w sekcji Menu Strony.

Nie.

Jeśli Strona z domyślnym dostępem figurowała już w menu, to po zmianie jej ustawień dostępu, należy ręcznie zmienić widoczność linku w menu poprzez Kreator Menu w zakładce Zarządzanie Treścią >> Menu w Panelu Administracyjnym.

Jeśli jakaś Strona posiadała ograniczenia dostępu, a chcą Państwo ją upublicznić należy przywrócić jej domyślny dostęp publiczny w Zarządzaniu Stronami oraz edytować dane Menu w Zarządzanie Treścią >> Menu odblokowując dostęp do linku lub dodając link dla tej Strony (jeśli go nie było).

Dodawanie do Menu linków do Stron (zakładek) serwisu nie jest obowiązkowe. Strony po utworzeniu nie dodają się samoistnie do nawigacji oraz utworzenie linku w nawigacji nie wymaga utworzenia zakładki (linkować można do stron poza własnym serwisem).

Nie.

Dostęp linków w menu (nawigacji) serwisu jest tylko odpowiedzialny za ich widoczność wybranym grupom. Oznacza to że jeśli dla linku do Strony "Kontakt" w menu przypiszemy widoczność Użytkownika, link ten w menu zostanie ukryty przed gośćmi. Nadal jednak będzie można tą Stronę wyświetlić znając link bezpośredni, jeśli nie ustawiono jej dostępu dla użytkowników podczas edycji Strony w Zarządzanie Stronami >> Treść i Ustawienia Podstawowe.

Sytuacja działa także w drugą stronę. Jeśli jakaś Strona ma dostęp dla użytkowników a Administrator nie zdefiniował widoku linku w menu na inny niż publiczny, link do Strony będzie figurował w menu jednak dostępu do niej nie będzie dla nieuprawnionej grupy odbiorców.

Jeśli Strona została umieszczona w Kategorii, dodatkowo dziedziczy ograniczenie dostępu Kategorii więc definiowanie indywidualnego dostępu może nie być już konieczne.

Jeśli strona posiada dostęp dla użytkowników należy ręcznie ukryć link w menu przed gośćmi. Domyślnie, linki do ukrytych lub prywatnych stron nie zmieniają swojego dostępu wraz z dostępem ustawianym konkretnym Stronom (zakładkom serwisu). Czasem bowiem Administrator może chcieć pokazać internautom że dana Strona istnieje, tylko jej treść widoczna będzie dopiero po zalogowaniu Przykład

Brak dostępu do Strony wynikać może z ograniczeń dostępu Kategorii. Proszę sprawdzić czy dostęp do Kategorii nie wymaga wyższego poziomu autoryzacji niż dostęp do umieszczonej w niej strony.

  • Strona publiczna umieszczona w Kategorii z dostępem użytkownika lub Administratora będzie dostępna tylko dla tych grup odbiorców.
  • Strona użytkownika umieszczona w Kategorii z dostępem Administratora będzie dostępna tylko dla Administratora.

Aby strona publiczna była dostępna dla wszystkich, Kategoria w której ją umieszczono także musi posiadać poziom dostępu publiczny.

Powyższe ograniczenia nie dotyczą Administratorów - oni mają dostęp do wszystkich Stron, w tym oznaczonych statusem nieaktywna..

Tak.

Jeśli stworzony został inny szablon (dodatkowy) lub powielony został i zmodyfikowany kolorystycznie ten pierwotny - domyślny, co może zrobić dowolny grafik znający się na html i css. Proces przypisania innego szablonu dla dowolnej Strony lub Kategorii wygląda następująco:

  1. Utworzenie kompatybilnego z MP CMS szablonu od nowa lub w oparciu o szablon domyślny,
  2. Wgranie szablonu do katalogu /templates/nazwa-szablonu/ w głównym katalogu strony poprzez FTP
  3. Utworzenie odpowiedniego typu Strony w Ustawienia >> Ustawienia Podstawowe (dla CMS PRO) z danym szablonem
  4. Wczytanie danego typu Strony korzystającego z nowego szablonu w edycji strony w Zarządzanie Stronami
Tylko użytkownicy MP CMS PRO i MP CMS SKLEP mają możliwość tworzenia nowych typów stron z oddzielnym szablonem lub wersją językową.

Zadaj inne pytanie

Jeśli nie uzyskali Państwo odpowiedzi na najczęściej poruszane zagadnienia prosimy o kontakt za pośrednictwem formularza. Pytanie wraz z odpowiedzią zostanie opublikowana w tym dziale lub udzielona drogą elektroniczną.

Captcha
Wiadomość została pomyślnie wysłana.
W najbliższym czasie skontaktujemy się z Państwem.