Kategorie są odpowiednikiem "teczek" w których umieszczone są odpowiednio posortowane dokumenty. Nie są obowiązkowym elementem strony internetowej, ale znacznie mogą ułatwić odbiorcom dotarcie do zakładek i podstron o podobnej treści. Idealnie nadają się do przechowywania w jednej zakładce wszystkich aktualności, poradników, sesji fotograficznych czy posortowanych tematycznie wpisów na blogu.
Wystarczy że internauta wejdzie w daną Kategorię a uzyska dostęp do wszystkich przypisanych do niej zakładek (Stron). Układ tych stron, ilość oraz informacje z nimi związane mogą zostać dostosowane do potrzeb serwisu www (przykłady).
Okno edycji lub tworzenia nowej kategorii, podzielone jest na cztery karty. Każda z tych kart posiada przyporządkowane do niej funkcje. Aby utworzyć kategorię wystarczy nadać jej Nazwę Kategorii z karty Treść i Ustawienia Podstawowe, jednak aby wizualnie dostosować ją do własnych potrzeb, zwrócić uwagę należy na wszystkie ustawienia, także te z pozostałych części tej zakładki, których opisy znajdują się poniżej.
Ustawienia Podstawowe
Funkcja | Opis funkcji |
---|---|
Nazwa Kategorii | Nazwa Kategorii widoczna jest tylko w kilku przypadkach:
|
Alias | Po uzupełnieniu pola Alias, wpisane słowo lub zwrot staje się linkiem do danej strony co jest bardziej użyteczne niż wygląd linku do kategorii w przypadku jego braku. Jeśli uzupełnimy alias, link do strony wyglądać będzie następująco domena.pl/[alias] czyli na przykład domena.pl/portfolio. W przypadku zaś gdy Alias nie zostanie uzupełniony, link do kategorii przyjmie formę domena.pl/[ID kategorii]-[Nazwa Kategorii bez spacji i polskich znaków] czyli domena.pl/kategoria-1-portfolio. Podczas uzupełniania Aliasu należy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii:
Jeśli Alias dla danej Kategorii zostanie zmieniony lub usunięty, należy we wszystkich miejscach na stronie gdzie został ręcznie wpisany przypisać nowy jej alias lub wskazać adres bez aliasu. Dotyczy to głównie treści zakładek oraz nawigacji (menu).
Po usunięciu Aliasu lub jego zmianie, w przypadku gdy dany Alias nie zostanie przypisany do innej strony/kategorii, nadal będzie możliwe wejście do danej zakładki przy jego użyciu jednak nastąpi przekierowanie na nowy Alias lub na link bez Aliasu Alias usunięty jest bowiem archiwizowany na wypadek gdyby do zakładek w Państwa stronie linkowały inne serwisu www zewnętrzne. Możliwość ta zniknie po całkowity usunięciu Aliasu z pamięci strony czego można dokonać za pośrednictwem narzędzia w zakładce Zarządzanie Treścią >> Aliasy.
|
Szablon | Szablon pozwala określić układ w jakim zostaną wyświetlone Strony przypisane do danej Kategorii. Domyślnie w MP CMS zaprojektowane są cztery typy szablonów
Więcej na temat Szablonów oraz porady i przykłady w artykule: Jak utworzyć kategorię podobnych stron? |
Język | Język a raczej Typ Strony pozwala przypisać odpowiednie pliki językowe wyświetlane w elementach systemowych danej zakładki. Chodzi zarówno o pliki językowe danej Kategorii jak "Drukuj", "Czytań" "Data dodania" w liście stron jak i pliki językowe wykorzystywane we wszystkich standardowych modułach użytych w tej Kategorii (Panel logowania, Newsletter).
Jeśli strona daje możliwość użycia więcej niż jednego Języka (możliwe dla wersji MP CMS PRO), proszę się upewnić że utworzono dla danego typu strony (Języka) odpowiednie moduły - miedzy innymi Menu czy Slajder Jak utworzyć nowy Panel?., Następnie po wyborze Typu Strony dla Kategorii lub Zakładki, przejść do karty Ustawień Strony i Aktywnych Paneli by włączyć odpowiednie moduły. PRZYKŁAD
|
Typ danych | Definiuje sposób wprowadzania danych w polu Treść znajdującym się w karcie Treść i Ustawienia Podstawowe. Domyślnie jest to treść podstawowa wprowadzana za pomocą Edytora Wizualnego. Jest jednak możliwość wprowadzenia treści w tym polu w języku PHP. Wtedy też należy przestrzegać wszelkich zasad składni tego języka - zmiana typu danych zalecana jest tylko osobom biegłym w PHP i HTML.
Proszę Pamiętać że jeśli pole Treść jest już zapełnione tekstem lub kodem PHP / HTML, niezalecana jest zmiana typu danych
|
Dostęp do stron | Dostęp do stron określa typ odbiorców którzy mogą wyświetlić strony z danej Kategorii. Dostęp do stron dzieli się na:
|
Treść | Pole Treść pozwala wprowadzić tekst lub inna zawartość do zakładki danej kategorii, która to zawartość wyświetli się nad listą przypisanych do Kategorii stron. Jest to pole nieobowiązkowe w przypadku Kategorii i pozwala na przykład napisać wprowadzenie lub opis stron w niej zaprezentowanych.W przypadku gdy pole to nie będzie uzupełnione, Kategoria wyświetli tylko przypisane do niej strony. Więcej na temat sposobu wprowadzania zawartości za pomocą Edytora Wizualnego w XXX
|
Ustawienia Dodatkowe
Funkcja | Opis funkcji |
---|---|
Strony | Określa ile stron z danej kategorii zostanie wyświetlonych na raz w zakładce Kategorii. Możliwe są warianty: 3, 6, 10, 20, wszystkie lub brak stron. Oznacza to że na jednej zakładce Kategorii jednocześnie zostanie wyświetlona dana ilość umieszczonych w niej Stron. Jeśli całkowita ilość stron będzie większa niż określony limit, na dole kategorii utworzona zostanie paginacja. Przykład wyglądu paginacji Jeśli zostanie wybrana opcja braku stron, żadna ze stron z danej kategorii nie zostanie w niej wyświetlona - możliwy będzie jednak nadal dostęp do Stron poprzez linki bezpośrednie - o ile nie będzie to kolidowało w ustawieniami dostępu.
Proszę pamiętać że dla opcji wszystkich stron, przy dużej ich ilości Kategoria może działać wolno z dużym obciążeniem zasobów serwera - z powodu dużej ilości treści i zużycia transferu związanego z opcjonalnym wykorzystaniem grafik i zdjęć.
|
Kolejność | Dzięki tej opcji możliwe jest określenie kolejności w jakiej wyświetlone zostaną strony w danej Kategorii. Sortowanie może odbyć się po warunkach takich jak data dodania, alfabetycznie lub po numerze porządkowym podstron. Sortowanie może być malejące lub rosnące. Dzięki tym różnym opcjom można stworzyć blog z najnowszymi wpisami na początku a z najstarszymi na końcu lub też posortować artykuły lub porady alfabetycznie w formie A-> Z lub Z -> A. |
Nawigacja bloga | Nawigacja blogowa nie ma wpływu na Kategorię jako taką i na jej wygląd lecz dodaje w podstronach w niej umieszczonych funkcję przewijania pomiędzy podstronami / wpisami. Dzięki temu wchodząc w stronę danej Kategorii na dole danego posta wyświetlana jest prosta paginacja pomiędzy umieszczonymi w Kategorii tej samej stronami. |
Autorzy | -- |
Przycisk "Czytaj" | Aktywowanie tej opcji, w podglądzie Kategorii doda przycisk umożliwiający wejście do rozwinięcia danej Strony. Jest to dodatkowa opcje wejścia gdyż z widoku Kategorii wejście do podstron w niej zawartych w standardzie jest możliwe już na kilka innych sposobów:
|
Tekst przycisku | Dodatkowy przycisk Czytaj może posiadać w obrębie całej kategorii inny niż domyślny napis. W zależności od typu kategorii jaką Państwo utworzycie i zawartych w niej stron można w dowolny sposób dostosować ten napis. Może to być zarówno domyślne "Czytaj" jak i ustawione ręcznie: Zobacz, Czytaj Więcej, Przejdź do Strony itd. PRZYKŁAD |
Długość fragmentów | Opcja ta określa ile znaków ma się składać na opis każdej ze Stron w danej Kategorii. Opis tekstowy we wprowadzeniu pobierany jest z ustawień każdej ze Stron w zakładce Panel Administracyjny > Zarządzanie Stronami > Fragment na karcie Treść i Ustawienia Dodatkowe. Pola fragment daje możliwość zdefiniowania dowolnej ilości znaków z przedziału 0-9999.
Proszę pamiętać że uzupełniane dla każdej Strony pole Fragment może zawierać tylko czysty tekst (plain text) a więc nie może zawierać znaczników html, list punktowych, obrazków a nawet podziału na akapity czy odstępów wymuszonych za pomocą "Enter'a".
|
Multimedia | Multimediami w ujęciu wyglądu Kategorii są grafiki pojedyncze lub elementy galerii wyświetlone przy Fragmentach danych Stron. W przypadku Stron wyświetlonych w Kategorii, multimedia dzielimy według typu Stron:
Więcej na temat Obrazów i Multimediów w dziale: Obrazy i Multimedia.
W przypadku gdy multimedia zostaną wyłączone przy użyciu tej opcji, ustawienia te zostaną zastosowane dla wszystkich Stron umieszczonych w zakładce danej Kategorii. |
Pozycja mediów | Pozycja multimediów względem Fragmentu tekstu. Opcja jest współdzielona dla wszystkich Szablonów Kategorii dlatego też ułożenie tych elementów podzielić można na dwa typy: Nad / Lewo
Pozycja Multimediów jest zignorowana jeśli ignorowana jeśli żadna z umieszczonych w Kategorii zakładek nie ma zdefiniowanych multimediów lub też jeśli Multimedia s ą wyłączone za pomocą opcji powyżej.
|
Informacje | Pozwala pokazać sekcję z informacjami. W obecnej wersji CMS'a w skład bloku z informacjami w podglądzie Kategorii wchodzą: data publikacji, ilość wyświetleń, przycisk drukowania (lub pdf). Sekcja ta znajduje się przeważnie pod tytułem Strony. Funkcja przydatna w przypadku aktualności czy artykułów. |
Pokaż tagi | Pozwala pokazać w podglądzie Kategorii Tagi zdefiniowane dla każdej ze Stron w zakładce Zarządzanie Stronami >> Treść i Ustawienia Podstawowe >> Tagi. Dzięki wyświetlonym w ten sposób tagom, możliwe jest szybsze dotarcie poprzez wyszukiwarkę do stron zawierających w Treści szukany Tag.W przypadku gdy pole Tagi nie zostanie zdefiniowane indywidualnie dla każdej ze Stron, opcja ta nie zadziała dla danej Strony. Uwidocznienie Tagów bardzo dobrze wpływa na pozycjonowanie strony poprzez tworzenie wielu powiązań pomiędzy Stronami i Zakładkami w serwisie www
Proszę pamiętać że Tagi oddzielone przecinkami muszą wystąpić w polu Treść danej Strony w identycznej formie gramatycznej - czytaj więcej.
Tagi nie mają nic wspólnego ze słowami kluczowymi (keywords) opisanymi poniżej.
|
Udostępnienia | Pozwala pokazać w podglądzie Kategorii opcje społecznościowe takie jak publikacja czy polubienia w portalach społecznościowych. W zależności od budowy Kategorii i Stron które zostają omówione podczas procesu tworzenia strony www, możliwe są takie opcje jak przycisk "lubię to", czy podziel się "Twitter", "Facebook", "Google+", "Nasza Klasa". Link / Przycisk zawsze wskazuje daną stronę przy której jest umieszczony.
Opcja pokazuje tylko te opcje które zostały zaprojektowane podczas tworzenia strony www bez możliwości definiowania osobno dla wybranych social media.
|
Meta Title | Meta tytuł (ang. meta title) jest nagłówkiem, który pojawia się na górnym pasku przeglądarki lub otwartej karty podczas przeglądania danej strony (zakładki). To także nazwa strony, która reprezentuje daną stronę w wynikach wyszukiwania podawanych przez wyszukiwarki internetowe. W przypadku MP CMS meta tytuł Kategorii składa się z dwóch elementów.
Dla stron Kategorii będzie to [Nazwa Kategorii] - [Nazwa Strony] albo [Meta Title Kategorii] - [Nazwa Strony]
Meta Title zadziała tylko w przypadku wyświetlania danej zakładki w wynikach wyszukiwarek internetowych oraz w karcie przeglądarki. W obrębie całego serwisu www automatyczne linki do Kategorii zostaną opisane Nazwą Kategorii.
Cały meta tytuł składający się z Nazwy Kategorii / Meta Title oraz z Tytułu Strony nie powinien być dłuższy niż 75 znaków.
|
Meta Author | Meta Autor określa poprzez atrybut kto jest autorem strony. Domyślnie jest pobierany z ustawień strony, Jeśli jednak autorem danej zakładki lub tekstów w niej umieszczonych jest inna osoba / firma warto zmienić tą wartość. |
Słowa Kluczowe | Serwis internetowy powinien zawierać element Słowa Kluczowe (ang. meta keywords). Słowa kluczowe wpisane w treść elementu meta keywords powinny występować w treści strony internetowej. Unikalne treści na stronie napisane przez właściciela strony lub copywritera SEO powinny zawierać wplecione słowa kluczowe. Meta keywords powinny więc występować także w treści strony lub paneli. Słowa kluczowe mogą być zwrotami składającymi się z 2-3 słów a każdą frazę lub pojedyncze słowo kluczowe oddzielamy przecinkiem ","" a nie średnikiem";" Słowa kluczowe są niezależne od Tagów a ich dobrór lepiej zlecić pozycjonerowi lub copywriterowi.
Meta keywords definiujące daną zakładkę powinny być unikalne i nie występować w takiej samej konfiguracji w innych zakładkach (Kategoriach, Stronach)
Brak zdefiniowania Słów Kluczowych sprawi że w pole meta keywords danej Kategorii zostaną wczytane globalne słowa kluczowe z ustawień językowych serwisu Ustawienia >> Ustawienia Podstawowe >> Słowa Kluczowe
Słowa Kluczowe nie są widoczne gołym okiem na stronie lub w wynikach wyszukiwania - są tylko sczytywane przez roboty indeksujące wyszukiwarek internetowych.
|
Meta Opis | Opis (ang meta description) to tekst, który pojawia się w wynikach wyszukiwania Google pod adresem URL. Służy on przede wszystkim do tego, aby osoby szukające treści w internecie mogli stwierdzić, czy dana strona będzie dla nich odpowiednia, zanim na nią wejdą. Meta – opis powinien zatem być uzupełniony w ten sposób, aby dostarczyć informacji użytkownikom. Opis powinien mieć do 160 znaków. W przypadku Stron i Kategorii powinien w zwięzły sposób opisywać treść zakładki Kategorii. Hierarchia uzupełniania tagu Meta Description dla kategorii wygląda następująco:
Cały meta opis nie powinien być dłuższy niż 160 znaków (dłuższe opisy zostaną skrócone przez CMS).
|
Układ Stron i Aktywne Panele
Karata ta umożliwia zdefiniowanie indywidualnego wyglądu dla każdej ze Stron i Kategorii. Jak widać na strukturze poniżej, okno zarządzania układem podzielone jest według struktury całej strony www opatrzonego w MP CMS. Okno to pozwala dla każdej zakładki indywidualnie wczytać logo, menu czy inne nietypowe moduły. Jeśli strona jest wielojęzyczna, elementy takie także powinny być stworzone w odniesieniu do każdego z języków a następnie podczas tworzenia strony / zakładki odpowiednio przypisane.
Struktura strony a panele:
Mamy więc podział strony na
- panele w nagłówku
- panele środkowe
- panele lewe i prawe
- panele dolne
- panele w stopce
Aby móc wybrać dany Panel przy użyciu tej opcji i przypisać go do danej Kategorii, należy najpierw utworzyć go za pomocą menedżera paneli dostępnego w Panelu Administracyjnym w zakładce Zarządzanie Treścią >> Panele. Należy tez zwrócić uwagę podczas tworzenia Panelu do jakiej sekcji zostanie przypisany gdyż tylko w tej sekcji może zostać włączony dla danej zakładki.
Strona wykorzystująca MP CMS posiada domyślnie szablon zbudowany z siatki 12 kolumnowej wykorzystującej Bootstrap. Oznacza to że cała szerokość strony to 12 kolumn, połowa 6 kolumn a ćwiartki składają się z 3 kolumn. Podział ten jest niewidoczny a jedynie odczytywany przez przeglądarki internetowe w celu prawidłowego wyświetlenia szerokości odpowiednich elementów.
Domyślnie szablon strony ma ustawioną szerokość siatki na 12 kolumn natomiast sekcje boczne o ile są włączone odpowiednio po 3 kolumny. Przy założeniu że wartości sekcji nie zostały zmienione ( a jest taka możliwość), to po aktywacji paneli w wybranych sekcjach bocznych (podświetlą się na zielono) otrzymamy szerokość centralnej części strony odpowiadającej za prezentacje treści (ang. content):
- 12 - 0 = 12 jeśli w sekcji lewej i prawej nie będzie aktywowanych paneli PRZYKŁAD
- 12 - 3 = 9 jeśli w sekcji lewej lub prawej wystąpią aktywne panele PRZYKŁAD
- 12 - (3+3) = 6 jeśli w sekcji lewej i sekcji prawej wystąpi chociaż jeden aktywny panel PRZYKŁAD
Obrazy i multimedia
W przypadku zakładki Kategorii, karta ta umożliwia wgranie lub przypisanie obrazka wyświetlanego w mediach społecznościowych (social media). Należy Pamiętać by obrazek ten nie był zbyt duży ani z byt mały oraz musi zostać wgrany do katalogu /media/images/page_thumbs/small/ względem katalogu głównego strony www.
Sugerowane wymiary wybieranego w tym miejscu obrazka mogą zostać zignorowane - mają za zadanie tylko tak dobrać rozmiar obrazu by prawidłowo wyświetlał się podczas upubliczniania linku do Kategorii w serwisach takich jak Facebook, Google+, Nasza Klasa itd.
Aby wybrać obraz należy kliknąć w link Wybierz Obraz a następnie w zależności od tego czy grafika znajduje się już w katalogu:
- wybrać obraz i kliknięciem myszy wczytać go do Pola Miniatury,
- w oknie menedżera kliknąć ikonę Wyślij a następnie po wybraniu i wgraniu pliku w formacie jpg, png, gif z dysku, wczytać go kliknięciem do Pola Miniatury.
Jeśli uznają Państwo że grafika nie spełnia wymogów co do wielkości (szerokość x wysokość), obraz może zostać przycięty za pośrednictwem linku Przytnij Obraz. Aby przyciąć obraz należy:
- wybrać obraz jak opisano powyżej,
- kliknąć przycisk Przytnij Obraz,
- w nowym oknie w górnej części wybrać rozmiar pola przycięcia obrazu, którego podgląd widoczny będzie w dolnej części okna,
- kliknąć przycisk Zapisz Obraz aby zastosować zmiany lub Anuluj Edycję by wrócić do Edycji Kategorii.
Przykładowe Kategorie
układ 1 kolumna, sekcja boczna, multimedia i obrazy (lewa), informacje o stronach, social media
układ 1 kolumna, sekcja boczna, multimedia i obrazy (prawa), informacje o stronach, czytaj
układ 1 kolumna, sekcja boczna, brak multimediów, informacje o stronach, czytaj
układ 2 kolumny, bez sekcji bocznych, multimedia i obrazy
układ 2 kolumny, sekcja boczna, brak multimediów, informacje o stronach
układ Blog, sekcja boczna, multimedia i obrazy, informacje o stronach, czytaj
układ Blog, 2 sekcje boczne, brak multimediów, brak informacji, czytaj